De levensbeschouwelijke vakken zijn voor vele leerlingen een van de enige lessen waarin ze zich volledig thuis voelen. Het is een les waarin plaats is voor alle soorten vragen en lesonderwerpen. Het is de les die het best kan aansluiten op de snel veranderende maatschappij die voor vele leerlingen veel vragen en onzekerheden creëert. We…
Beste regering, Vol ongeloof lees ik dit bericht, als oud-leerling op school heb heel veel mooie herinneringen aan het vak zedenleer. Vele gesprekken en onderwerpen kwamen daar aan bod zonder oordeel en vooroordelen , alles werd netjes uitgesproken en iedereen mocht er zijn mening uiten. Nu mijn zoon dit ook volgt kijkt hij elke dinsdag…
In zedenleer leer je kritisch denken. Je moet niet alles geloven wat je hoort. In zedenleer leer je gelijkwaardigheid. Je wil dat iedereen gelijk behandeld wordt. In zedenleer leer je dat je niemand mag discrimineren of uitschelden. In zedenleer leer je solidariteit, mensen in nood helpen. In zedenleer heb je het lentefeest en feest vrijzinnige…
Het vak moet blijven bestaan. Je leert over belangrijke dingen waar niet iedereen zich aan houdt. Respect voor elkaar, help elkaar en wees solidair. Je leert ook kritisch denken en je eigen mening te geven. Het is beter dat wij over vrijzinnig humanisme leren. Ik zit nu in het 6de leerjaar en vind het heel…
In n.c.zedenleer leer je respect hebben voor anderen. Je mag ook jouw mening geven en luisteren naar anderen hun mening, dat vind ik heel erg belangerijk! Ik voel me vrij en luister naar mijn hart, maar anderen hebben bv. andere gedachten en daar heb je ook zeker respect voor. De leerkrachten levensbeschouwingen zijn dan ook…