Testimonial Category: Ouder


  • Het bewustmaken van de keuze-mogelijkheden is belangrijk

    De levensbeschouwelijke vakken geven de kans om een verantwoord burger te worden.

  • Omdat er andere zaken aan bod komen buiten de les

    Beste regering , Vol ongeloof lees ik dit bericht, Als oud-leerling op school heb heel veel mooie herinneringen aan het vak zedenleer, vele gesprekken en onderwerpen kwamen daar aan bod zonder oordeel en vooroordelen , alles werd netjes uitgesproken en iedereen mocht er zijn mening uiten. Nu men zoon dit ook volgt kijkt hij elke…

  • Identiteit

    Identiteit

    Als ouder ben ik diep bezorgd over het mogelijke verbannen van levensbeschouwelijke vakken, zoals islam, zedenleer en christendom, op scholen. Deze vakken zijn niet zomaar lessen; ze zijn een essentieel onderdeel van de vorming van onze kinderen en bieden een belangrijke meerwaarde voor hun ontwikkeling als mens en burger in een diverse samenleving. De islam…

  • LVB heeft een meerwaarde in het onderwijs

    Leerkrachten LBV helpen kinderen hun identiteit te ontdekken en te vormen. Deze vorming is geen neutraal vak en dient bij gevolg gegeven te worden door iemand die zich de levensbeschouwing eigen heeft gemaakt en door en door kent. De vakleerkracht is pedagogisch geschoold, wordt begeleid door de inspectie m.a.w. er is transparantie. Bovendien zou het…

  • Uw godsdienst leren doe je ook op school

    Ik vind dat de lessen zeker niet mogen verdwijnen, kinderen leren de godsdienst van de ouders maar via school worden er heel wat extra zaken aangeleerd.

  • Mijn job is niet zomaar een job, ik zie het als mijn roeping

    Ik ben ondertussen 11 jaar leerkracht Protestants-evangelische godsdienst in het lager onderwijs. Ik doe mijn job met heel veel liefde. Mijn job is niet zomaar een job, ik zie het als mijn roeping. Ik mag de kinderen normen en waarden leren, vertrekkende vanuit de eigen levensbeschouwing. Ik kan kinderen bijstaan wanneer ze het moeilijk hebben,…

  • Godsdienstvrijheid voor iedereen

    De Grondwet laat qua levensbeschouwelijke vakken de keuzevrijheid aan iedereen. Bij ILD moet iedereen hetzelfde volgen. Dat kan tijdelijk nuttig zijn als lesproject, maar dat moet niet het hele vak vervangen.

  • In België is vrijheid van godsdienst een grondrecht, en voor veel leerlingen is het belangrijk om kennis te verkrijgen over de waarden, tradities en rituelen die eigen zijn aan hun geloofsovertuiging

    Bij afschaffing van de levensbeschouwelijke vakken zal het individuele recht van leerlingen om hun eigen religieuze identiteit te verdiepen, worden aangetast. In België is vrijheid van godsdienst een grondrecht, en voor veel leerlingen is het belangrijk om kennis te verkrijgen over de waarden, tradities en rituelen die eigen zijn aan hun geloofsovertuiging. Het afschaffen van…

  • Het is een vak waar mijn zoon zichzelf kan zijn

    Mijn zoon die in het eerste middelbaar zit was heel triestig toen hij hoorde dat dit afgeschaft zou kunnen worden. Hij vindt deze les super, want het laat toe dat ieder kind openlijk zijn mening kan geven en over de eigen gevoelens kan praten zonder schaamte. Ze spreken over maatschappelijke onderwerpen, zoals racisme en dierenrechten.…

  • Jobverlies van professionals

    Collega’s zijn nu nog bezig met studies zedenleer of Islam. Ze zijn heel angstig dat ze hun job zullen verliezen of dat ze zich op de leeftijd van boven de 50 nog moeten herscholen. Het is juist een sterkte in ons gemeenschapsonderwijs dat kinderen en ouders hun levensbeschouwing kunnen volgen.