Dit vak draagt bij aan de identiteitsontwikkeling van onze pubers en kan identiteitscrisissen voorkomen. Jongeren krijgen een stem en horen ergens bij. Ze kunnen zich identificeren met diegenen die in dit vak als voorbeeld functioneren. Het cultiveert goed gedrag en leert respect voor anderen. Voor al deze redenen – en nog meer – mag dit vak…
Ik heb zelf gekozen om leerkracht te worden in dit vak. Leerlingen kunnen veel leren als er een leerkracht met passie voor het vak voor hun neus staat. Zo heb ik mijn keuze gemaakt om zelf leerkracht te worden. Ikzelf associeerde NCZ met verbondenheid met de medeleerlingen. Iedereen ondersteunt elkaar hierin.
Iedereen heeft het recht om voor zichzelf een levensbeschouwing te kiezen en zich daarin te verdiepen. Deze lessen gaan niet enkel over de theorie van deze levensbeschouwingen maar gaan ook over hoe het leven gaat. Zonder een levensbeschouwing gevolgd te hebben zou ik bijna geen kennis hebben over een heleboel onderwerpen, maar ook geen kennis…