Uit de klas
Op deze pagina geven we het woord aan de leerlingen.
Omdat er andere zaken aan bod komen buiten de les
Beste regering, Vol ongeloof lees ik dit bericht, als oud-leerling op school heb heel veel mooie herinneringen aan het vak zedenleer. Vele gesprekken en onderwerpen kwamen daar aan bod zonder oordeel en vooroordelen , alles werd netjes uitgesproken en iedereen mocht er zijn mening uiten. Nu mijn zoon dit ook volgt kijkt hij elke dinsdag… Lees meer “Omdat er andere zaken aan bod komen buiten de les”

Informatief en leerrijk is de beste beschrijving voor zedenleer
In zedenleer leer je kritisch denken. Je moet niet alles geloven wat je hoort. In zedenleer leer je gelijkwaardigheid. Je wil dat iedereen gelijk behandeld wordt. In zedenleer leer je dat je niemand mag discrimineren of uitschelden. In zedenleer leer je solidariteit, mensen in nood helpen. In zedenleer heb je het lentefeest en feest vrijzinnige… Lees meer “Informatief en leerrijk is de beste beschrijving voor zedenleer”

Belangrijk voor persoonlijke groei
De levensbeschouwelijke vakken zorgen ervoor dat de persoonlijke geest wordt bevorderd in een specifieke omgeving. Door de toekomstige afwezigheid van deze vakken kan dit zorgen voor een minder diverse schoolloopbaan.

De levensbeschouwelijke vakken spelen de grootste rol in de persoonlijkheidsontwikkeling van jongeren. Ze leren waarmee ze zich kunnen identificeren, krijgen antwoorden op alle soorten vragen en vinden hun weg in de woelige maatschappij. Hier is spijtig genoeg vaak geen tijd voor in de algemene vakken
De levensbeschouwelijke vakken zijn voor vele leerlingen een van de enige lessen waarin ze zich volledig thuis voelen. Het is een les waarin plaats is voor alle soorten vragen en lesonderwerpen. Het is de les die het best kan aansluiten op de snel veranderende maatschappij die voor vele leerlingen veel vragen en onzekerheden creëert. We… Lees meer “De levensbeschouwelijke vakken spelen de grootste rol in de persoonlijkheidsontwikkeling van jongeren. Ze leren waarmee ze zich kunnen identificeren, krijgen antwoorden op alle soorten vragen en vinden hun weg in de woelige maatschappij. Hier is spijtig genoeg vaak geen tijd voor in de algemene vakken”

Het helpt mij. De LBV betekenen veel voor mij
Ik zou graag over mijn geloof blijven leren. Mensen worden beter als ze hun geloof goed begrijpen. Hopelijk ziet de bredere samenleving dit ook in.

Hier leer je normen en waarden en heb je respect voor alle levensbeschouwingen
In n.c.zedenleer leer je respect hebben voor anderen. Je mag ook jouw mening geven en luisteren naar anderen hun mening, dat vind ik heel erg belangerijk! Ik voel me vrij en luister naar mijn hart, maar anderen hebben bv. andere gedachten en daar heb je ook zeker respect voor. De leerkrachten levensbeschouwingen zijn dan ook… Lees meer “Hier leer je normen en waarden en heb je respect voor alle levensbeschouwingen”

Zo hebben we geen kans om over ons geloof te leren
De les islam mag niet verdwijnen, omdat iedereen het recht heeft om in iets te geloven en dit te leren, ook op school. In een land waar iedereen vrij is, mag je zelf kiezen wat je belangrijk vindt. Ook helpt kennis over de islam en andere geloven om elkaar beter te begrijpen. Als mensen meer… Lees meer “Zo hebben we geen kans om over ons geloof te leren”

Religie is een belangrijk onderdeel van de samenleving
Religie is een houvast voor veel kinderen en jongeren.

Ontspannende les
Een moment om na te denken. Waar je kan praten over je gevoelens en het leven.

omdat ik dan mijn mening kan uiten en lachen, het is een fijn moment
Waarom, waarom moet levensbeschouwing weg!? Geef me een reden! Het is een basis, en dat is nuttig voor later. Ik denk soms aan zedenleer en dat vrolijkt me op, vaak wordt er gelachen, maar ook leren we op een leuke manier. Als dat weg is, dan is de schoolweek minder leuk en ik word dan… Lees meer “omdat ik dan mijn mening kan uiten en lachen, het is een fijn moment”

Het zijn nuttige lessen waar je interesse in hebt
Ik vind het niet oké dat het vak zedeleer wordt vervangen. Levensbeschouwing is een vak waar je voor kiest het is je levensstijl, het is je geloof. Het vak zedenleer is heel nuttig je leert kritisch denken, met de mens leren omgaan, omgaan met racisme en gelijkwaardigheid…

Omdat wij leerlingen iets meer ons zelf kunnen zijn tijdens die lessen
Hallo , Ik vind dat levensbeschouwelijke vakken niet mogen verdwijnen. Levensbeschouwelijke vakken zijn dan ook de vakken waar je dezelfde mening hebt met anderen over een geloof. Je kunt jezelf zijn en jouw naasten ook. Het is een moment in de week waar je ook niet veel voorbereiding voor nodig hebt (soms wel). Maar het… Lees meer “Omdat wij leerlingen iets meer ons zelf kunnen zijn tijdens die lessen”

Levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs mogen niet verdwijnen omdat ze bijdragen aan de persoonlijke en ethische ontwikkeling van leerlingen
Mijn boodschap aan de Vlaamse regering: Behoud de levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs. Ze zijn cruciaal voor de vorming van respectvolle, kritische en maatschappelijk betrokken burgers. Ze bevorderen kritisch denken, respect voor diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid. In een steeds complexere samenleving zijn deze vakken essentieel om jongeren te leren omgaan met verschillende overtuigingen en… Lees meer “Levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs mogen niet verdwijnen omdat ze bijdragen aan de persoonlijke en ethische ontwikkeling van leerlingen”

Ik hecht waarde aan mijn godsdienst (islam)
Voor mij is de islam belangrijk omdat het niet alleen een geloof is, maar een complete manier van leven. Het geeft me richting, rust en antwoorden op belangrijke levensvragen. De islam leert me om eerlijk, rechtvaardig en goed te zijn voor anderen. Het helpt me om dichter bij Allah te komen en om met vertrouwen… Lees meer “Ik hecht waarde aan mijn godsdienst (islam)”

Je leert over belangrijke dingen
Het vak moet blijven bestaan. Je leert over belangrijke dingen waar niet iedereen zich aan houdt. Respect voor elkaar, help elkaar en wees solidair. Je leert ook kritisch denken en je eigen mening te geven. Het is beter dat wij over vrijzinnig humanisme leren. Ik zit nu in het 6de leerjaar en vind het heel… Lees meer “Je leert over belangrijke dingen”

Het afschaffen mag niet omdat wij leerlingen het nodig hebben
Ik vind de beslissing van het afschaffen van de levensbeschouwelijke vakken niet oké. Leerlingen hebben dit in het algemeen nodig om verder te groeien in de eigen levensbeschouwelijke traditie en van daaruit in dialoog te treden met andere tradities. Deze soort lessen spelen ook een belangrijke rol in het welzijn van de leerling.

Het is de enigste les waarin wij onze meningen kunnen uitwerken over ons geloof
Ik wil niet dat deze les weg gaat.

Het is leerrijk op een creatieve manier!
in dit vak heb ik zoveel geleerd. Hier kan je onderwerpen aankaarten die soms niet bespreekbaar zijn. in de lessen leer je om samen te werken of om creatief te zijn. Ik leer zoveel over de mensheid en ik begin te snappen hoe de maatschappij werkt. In het lager leerde je zoveel dingen over klimaat,… Lees meer “Het is leerrijk op een creatieve manier!”

De lessen betekenen veel voor me en voor vele anderen ook
Voor veel leerlingen betekenen de lessen levensbeschouwing wel degelijk wat. Veel leerlingen leren hier veel uit. Voor mij is het bv. islam. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd en ik ben er zeker van dat het bij andere levensbeschouwelijke vakken ook zo is. Het zou spijtig zijn als deze lessen weg gingen. Bijna elke leerling… Lees meer “De lessen betekenen veel voor me en voor vele anderen ook”
