Als ouder wil ik weten wat de insteek is van waaruit de levensbeschouwelijke leerkracht lesgeeft en waar hij of zij met het vak naartoe wil. Dat is fair en geeft duidelijkheid voor en over alle betrokkenen. Zo kan ik ten minste hem of haar ook gericht aanspreken over de gegeven inhoud.

Een vak met visie schrappen, zonder zelf een duidelijke visie mee te geven, getuigt van weinig vertrouwen en geloof in de verandering. Waarom veranderen naar iets waar de regering zelf niet in lijkt te geloven? De overstap naar een dialoogvak lijkt vooral een tussenstap om uiteindelijk alle levensbeschouwelijke vakken uit het onderwijs te schrappen. Dat wil ik niet voor mijn kinderen, ik wil dat ze op school met leeftijdsgenoten in een professionele omkadering kunnen reflecteren over mensen, de wereld en God. Veel liever dat, dan dat ze zich online laten ‘influencen’ door weet-ik-wie-allemaal.

Ik stel me ook vragen over hoe dit vak inhoudelijk geïnspecteerd kan worden. Wie is specialist in alle levensbeschouwingen? Op basis van wat wordt het vak inhoudelijk ingedeeld?

Brecht Nuyts