Ik ben een geëngageerde zedenleer leerkracht in het lager onderwijs die met veel liefde en de volle 100% zich inzet voor haar vak en het welbevinden van haar leerlingen. Of dit nu door creatieve lesverwerkingen, projectmatig leren, debatteren of filosofische gesprekken is. Elke dag opnieuw sta ik klaar voor mijn klassen. Het aanpassen van de LBV zou een groot verlies zijn voor de leerlingen en het onderwijs in het algemeen.

Het vak zedenleer stimuleert leerlingen om kritisch na te denken over ethische kwesties en morele dilemma’s. Dit helpt hen om weloverwogen beslissingen te nemen in het dagelijks leven.

Door verschillende levensbeschouwingen, ethische én filosofische standpunten te bestuderen, leren leerlingen empathie en respect te ontwikkelen voor anderen, ongeacht hun achtergrond of overtuigingen.

Zedenleer moedigt zelfreflectie aan, waardoor leerlingen hun eigen waarden en normen beter begrijpen, ontwikkelen en kunnen evalueren.

Het bevordert communicatie en debatvaardigheden, aangezien leerlingen vaak in discussie gaan over morele vraagstukken. Dit versterkt hun vermogen om constructief te communiceren en samen te werken.

Het biedt een breed perspectief op verschillende culturele en religieuze tradities, wat bijdraagt aan een beter begrip van de wereld en de diversiteit binnen de samenleving.

Het vak legt een sterke basis voor ethische vorming, waardoor leerlingen beter voorbereid zijn om ethische uitdagingen in hun persoonlijke en professionele leven aan te gaan.

Door het verkennen van verschillende morele en filosofische ideeën, ontwikkelen leerlingen een sterkere persoonlijke identiteit en een beter begrip van hun eigen overtuigingen.

Zedenleer moedigt leerlingen aan om actief betrokken te zijn bij maatschappelijke kwesties en draagt bij aan hun ontwikkeling als verantwoordelijke en bewuste burgers.

Het vak NCZ is dus een enorm waardevol vak dat leerlingen niet alleen helpt om ethische en morele vraagstukken te begrijpen, maar ook om zich te ontwikkelen tot empathische, kritische en betrokken individuen.

J.C.