Als leerlingen geen kennis meer opdoen via daartoe opgeleide mensen over hun eigen godsdienst, zullen zij deze informatie elders zoeken. Dit brengt het risico met zich mee dat zij terecht kunnen komen bij bronnen die weinig te maken hebben met de erkende levensbeschouwingen. Zulke bronnen kunnen eenzijdig of onbetrouwbaar zijn.

Als leraren levensbeschouwelijke vakken fungeren wij als vertrouwenspersonen en bieden wij leerlingen een veilige plek waar ze hun persoonlijke vragen durven stellen.

Zelfs jaren na hun afstuderen ontvangen we nog dankbare woorden van ouders en oud-leerlingen. Zij bewaren warme herinneringen aan de lessen levensbeschouwing en de waardevolle levenslessen die ze hebben meegekregen.

Het combineren van levensbeschouwelijke visies in één vak kan echter verwarrend zijn voor kinderen en tieners. Voor ouders en leerlingen kan dit onrust veroorzaken. Bij de bespreking van gevoelige thema’s kunnen er spanningen ontstaan, wat in sommige gevallen zelfs zou kunnen leiden tot serieuze conflicten.

Het is cruciaal om zorgvuldig na te denken over de inrichting van een nieuw vak.

 

TA
BS Tkofschip