Visietekst – De les levensbeschouwing: tussen zorg en kennisoverdracht in het OV4, type 9 onderwijs.

Eén van de mooiste en best gedocumenteerde realisaties waar onze werking toe in staat blijkt, is het geven van emotionele rust aan jongeren met ASS. Met de steun van zorgvuldig uitgewerkte omstandigheden, slagen veel van onze jongeren er in om een gevoel van basisveiligheid te realiseren. Dit is onder meer mogelijk door het nastreven van authentiek verbinding. We trachten, binnen onze organisatie, in de meest brede zin van het woord echt in relatie te gaan met de leerlingen. Daarvoor worden alle aspecten van menszijn erkend en in de educatieve benadering betrokken. De ultieme doelstelling is jongeren vaardigheden aanbieden om constructief en rendabel aan de samenleving deel te nemen.

De core – business van onze onderwijsinstelling overstijgt hiervoor de louter cognitieve kennisoverdracht. We besteden veel aandacht aan het algemeen welzijn van (soms kwetsbare) jongeren. Ons zorgteam is de voornaamste bron van zorgzaamheid. Door hun bijdrage slagen onze leerlingen er beter in om efficiënt te streven naar een emotioneel evenwicht. Dat biedt hen de mogelijkheid om ook kennis rendabel te verwerken.

Binnen de vakken levensbeschouwing is er tijd en ruimte om een tussenpositie in te nemen en de doelstellingen van het zorgteam te ondersteunen. De leerlingen vinden er een veilige omgeving om uitgebreid van gedachten te wisselen over fundamentele levensvragen. Er wordt vaak een klasgesprek gestart vanuit de inzichten of gevoelens van de leerlingen zelf. Ze kunnen hun benadering van de werkelijkheid dan met die van andere leerlingen vergelijken. Zo wordt nagegaan in hoeverre hun beleving algemeen menselijke elementen bevat. Ze leren bovendien op een constructieve manier van mening verschillen : als je een afwijkend standpunt hoort, stop dan niet met luisteren maar vorm een gemeenschappelijke ‘onderzoeks-gemeenschap’ en ga echt in gesprek. De leerlingen onderzoeken in groep de draagkracht van hun eigen argumentatie en die van anderen.

Stijn Geerinck
Campus Impuls, GO! scholengroep Gent