Als leerkracht NCZ ervaar ik dagelijks hoe waardevol en uniek dit vak is binnen het onderwijs. Het biedt de mogelijkheid om leerlingen te vormen tot kritische denkers die hun eigen levenspad kunnen uitstippelen. In de reguliere lessen wordt er vaak te weinig aandacht besteed aan thema’s zoals zingeving, ethiek en persoonlijke ontwikkeling. In LBV kunnen we deze hiaten in het onderwijssysteem opvullen en de leerlingen een luisterend oor bieden. Zo leren zij niet alleen kennis opdoen, maar ook reflecteren op wie ze zijn en wie ze willen worden.
Ik heb bewust gekozen voor dit vak vanwege de vrijheid en eigenheid die het biedt. Het geeft mij de kans om écht te luisteren naar leerlingen en samen met hen te werken aan een betere en meer verbonden samenleving. In onze lessen is niet de prestatie het uitgangspunt, maar de mens zelf. Leerlingen kunnen in een veilige omgeving nadenken over levensvragen, ethische dilemma’s en hun eigen waarden.
De impact van dit vak op leerlingen is vaak groot. Zo herinner ik me een leerling die me aan het einde van zijn schoolcarrière bedankte omdat hij dankzij onze lessen had geleerd dat de wereld niet zwart-wit is, maar gevuld met vele kleuren. Hij leerde dat we samen verantwoordelijkheid dragen om die wereld beter te maken. Dit soort momenten bewijzen dat leerlingen door dit vak groeien als kritische, weerbare burgers die oog hebben voor solidariteit en verbondenheid.