Testimonial Category: Sympathisant


  • Omdat het juist een vak is waar alles kan besproken worden

    Het zou jammer zijn dat het vak zedenleer zou verdwijnen. Het is een vak waarin alles kan besproken worden en waar de leerlingen in dialoog met elkaar kunnen gaan. Je kan er ontdekken dat niet iedereen hetzelfde denkt over een bepaald onderwerp. Dat is interessant om te leren omgaan met de diversiteit in de wereld.…

  • Voor een harmonische maatschappij met goed opgeleide leerkrachten in hun levensbeschouwing

    Je kan het regeerakkoord over onderwijs bekijken als leerkracht, maar ik doe het nu als burger. Ik merk dat er naast de vele uitdagingen voor het onderwijs vandaag ook een voorstel is om de levensbeschouwelijke vakken te vervangen door een vak waar alle leerlingen samen zitten. Een gebruikt argument hiervoor is dat dit de polarisatie…

  • Zonder levensbeschouwing geen diepgang in interlevensbeschouwelijke dialoog

    Ik ben van mening dat je geen levensbeschouwelijke dialoog kan houden als je niet (voldoende) op de hoogte bent van je eigen levensovertuiging. ILD is zeker wenselijk, maar mag niet op zichzelf staan. Als vrijzinnig humanistisch consulent bij huisvandeMens kom ik vaak in aanraking met ILD-projecten en merk ik dat leerlingen maar ten dele hun…

  • Zie mijn boodschap!

    Zie mijn boodschap!

    De laatste mens … Friedrich Nietzsche beschreef in zijn werk Also sprach Zarathustra het concept van “de laatste mens” – een metafoor voor een generatie die zijn zoektocht naar grotere zingeving en transcendentie heeft opgegeven en zich heeft overgegeven aan comfort en gemak. De “laatste mens” is iemand die geen diepere ethische of existentiële vragen…

  • Levensbeschouwelijke vakken zijn essentieel voor het creëren van kritische geesten.

    Tijdens mijn lessen zedenleer heb ik geleerd om kritisch na te denken over de wereld om me heen, mijn meningen te onderbouwen en complexe maatschappelijke problemen vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Deze kritische benadering heeft me geholpen niet alleen om de complexiteit van onze samenleving beter te begrijpen, maar ook om een open blik te…

  • Religie is een belangrijk onderdeel van de samenleving

    Religie is een houvast voor veel kinderen en jongeren.

  • Jobverlies van professionals

    Collega’s zijn nu nog bezig met studies zedenleer of Islam. Ze zijn heel angstig dat ze hun job zullen verliezen of dat ze zich op de leeftijd van boven de 50 nog moeten herscholen. Het is juist een sterkte in ons gemeenschapsonderwijs dat kinderen en ouders hun levensbeschouwing kunnen volgen.

  • Levensbeschouwelijke vakken leren leerlingen kritisch denken en respect voor diversiteit

    Als leerling heb ik veel geleerd van de lessen levensbeschouwing. Deze vakken bieden niet alleen kennis over verschillende religies en levensbeschouwingen, maar helpen ook om kritisch na te denken over onze eigen waarden en normen. Ze leren ons om respectvol om te gaan met diversiteit en geven ons de tools om ons een mening te…

  • De leerkrachten LBV verdienen waardering

    Leerkrachten LBV zijn levensbelangrijk in een samenleving waar polarisatie en desinformatie in opmars zijn. Een’ vak ILD’ lijkt me pedagogisch onhaalbaar én onwenselijk. Er wordt al heel mooi werk geleverd rond ILD vanuit de verschillende erkende levensbeschouwingen. Laten we daar nu volop op inzetten.