In het Basisonderwijs is LBV onmisbaar. LBV geeft aan elke leerling de ruimte om zichzelf te ontdekken, vanuit de eigen achtegrond (keuze ouders) en om de andere levensvisies te ontdekken in een veilig klimaat, zonder bedreigd te worden in de eigen nest-visie. Kinderen hebben in de eerste plaats nood aan duidelijkheid en structuur. Aan een veilig baken, waarin ze zichzelf kunnen ontdekken en dan gaandeweg te experimenteren met andere levensvisies. Dankzij ILC tasten ze gaandeweg hun eigen LBV af aan die van anderen. Dit werkt verrijkend en verbindend: men leert elkaars LBV kennen op een positieve en veilige manier; men begrijpt dat de eigen visie niet de enige is; men leert samen te werken over de bruggen heen. De waardering voor elke LBV groeit, naarmate men er meer van begrijpt. Tevens, de vrede en de oprechte waardering en respect voor elke ander groeit, naarmate men meer de eigenheid en de zin van elke positieve LBV-beleving erkent. Mensen komen dichter bij elkaar, dankzij de erkenning van ieders eigenheid en de erkenning van de gemeenschappelijkheid der waarden, die tegen elkaar worden afgetoetst. Indien dit vervangen zou worden door “Interlevensbeschouwlijk dialoog”, dan is er in feite van geen enkele diepe verbinding of aftoetsing, of zelfs van enige echte dialoog meer sprake. En dan gaan bepaalde LBV’s nog meer hun eigen weg opgaan, wars van elke maatschappelijke consensus of zelfs wetenschappelijke consensus! Sluit men LBV dus uit in het officiële onderwijs, dan worden bepaalde LBV’s extremer in hun positie en in wat ze kinderen opleggen, geheel los van enige consensus en dus al de rest. Wilt men deze samenleving dus niet verder laten versplinteren, dan is LBV juist broodnodig! Meer nog vandaag, dan gisteren. Bovendien is werkelijk geen enkele leerkracht ertoe in staat om dergelijk vak (ILD) op een fatsoenlijke wijze te geven! Precies omdat iedere leekracht toch wel één LBV aanhangt en deze ILD cursus dan vooral doorheen zijn/haar bril zal worden aangeboden.

Met hartelijke groeten, Marike Van Hemelrijck. (Universitair, die er bewust voor koos – en nog steeds kiest – om in het BO Zedenleer te geven!).

Marike Van Hemelrijck