Ik geef al sinds 2009 voltijds zedenleer. Dit met veel passie en enthousiasme. Ik ben voor heel veel van mijn leerlingen een vertrouwenspersoon. Ik voed de kinderen in de basisschool al een beetje op tot een kritische wereldburger. Met het nodige respect naar iedereen, gelovig of niet. In al mijn lessen komen wel kinderrechten, waarden…
Toen ik koos voor zedenleer wist nog niet hoe ik met mijn gat in de boter was gevallen. Elke les was een beleving. Mijn leerkracht zedenleer liet ons soms spelen in ‘de huisjes’, een zelfgebouwd dorpje, en daar gebeurde steeds van alles. Onrechtvaardigheid, vervuiling, gepest, liegen,… daar moest dan mee omgegaan worden, op gereageerd worden.…
In mijn klas vragen de leerlingen heel veel in verband met hun geloof, ook leerlingen van een ander geloof. Veel leerlingen komen uit de klas met een glimlach en dit heeft ook een invloed op hun resultaten in de andere vakken en hun gedrag op school. Leerlingen met een moeilijke thuissituatie vertellen dit gemakkelijker aan…
Ons interlevensbeschouwelijk project heeft alleen maar mooie zaken kunnen verwezenlijken. Ik ben er dan ook een ontzettend grote voorstander van, op voorwaarde dat er niet wordt voorbij gegaan aan het feit dat leerlingen eerst hun eigen levensbeschouwing dienen te leren kennen. Samen zetten wij de HUMAN terug in HUMANIORA!
Iedereen heeft een geloof, of je nu in de mensen gelooft (humanistisch) of in een god gelooft. Dat geloof is onze drijfveer in het omgaan met elkaar. In de lagere school en nog meer in het middelbaar ontdekken de leerlingen hun geloof en komen tot een doordachte keuze van wat ze willen geloven. Ze hebben…
Beste, België heeft iets unieks in het onderwijssysteem: lbv- lessen. Elk kind is het waard om zijn eigen levensbeschouwing te volgen op school! Leerkrachten die deze lessen geven zijn opgeleid en nu er zijn nog veel mensen hiervoor aan het studeren. Gaan de politici één van de basismensenrechten van ons afnemen?
Laat de levensbeschouwelijke vakken bestaan. Vervang ze niet door een ander vak wat ‘erop lijkt’. Ieder mens heeft een eigenheid, vanuit zijn kijk op het leven. Daarover leren praten vanuit een eigen levensbeschouwing mag men leerlingen niet afnemen. Er is tijd voldoende voor andere vakken in het leven. Ook noodzakelijk. Maar vakken die ‘levensadem’ geven…
In het Basisonderwijs is LBV onmisbaar. LBV geeft aan elke leerling de ruimte om zichzelf te ontdekken, vanuit de eigen achtegrond (keuze ouders) en om de andere levensvisies te ontdekken in een veilig klimaat, zonder bedreigd te worden in de eigen nest-visie. Kinderen hebben in de eerste plaats nood aan duidelijkheid en structuur. Aan een…
De levensbeschouwingen zijn essentieel om de eigen ervaringen van de leerlingen, thuis en in de kerk/moskee/synagoge te duiden, maar ook om te laten zien dat het er binnen de eigen levensbeschouwelijke traditie ook anders aan toe kan gaan. Deze binnenlevensbeschouwelijke reflectie gaat uit van de eigen levensbeschouwing en is daarom een veilige plaats om vragen…
Als islamleerkracht met bijna 10 jaar ervaring in het onderwijs, heb ik gezien hoe belangrijk het is om kinderen niet alleen kennis bij te brengen over de islam, maar hen ook bewust te maken van de waarde van respect en begrip voor diverse levensbeschouwingen. Het vak Islam biedt de kans om leerlingen vertrouwd te maken…