Geachte leden van de Vlaamse regering, Met grote bezorgdheid volg ik de plannen om de levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs af te schaffen en te vervangen door het vak ILD. Als ouder hecht ik veel waarde aan de vrijheid van onderwijs en de keuzevrijheid van ouders en leerlingen. Islamitisch godsdienstonderwijs speelt een essentiële rol in…
Levensbeschouwelijke vakken zijn essentieel voor de ontwikkeling van kritische, empathische en verdraagzame burgers. Ze leren kinderen en jongeren nadenken over grote levensvragen, ethiek en diversiteit in overtuigingen. In een samenleving waar verschillende wereldbeelden samenkomen, bevorderen deze vakken respect en begrip. Afschaffing zou leiden tot een verarming van het onderwijs en een gemiste kans om jongeren…
Dit vak draagt bij aan de identiteitsontwikkeling van onze pubers en kan identiteitscrisissen voorkomen. Jongeren krijgen een stem en horen ergens bij. Ze kunnen zich identificeren met diegenen die in dit vak als voorbeeld functioneren. Het cultiveert goed gedrag en leert respect voor anderen. Voor al deze redenen – en nog meer – mag dit vak…
Levensbeschouwelijke vakken helpen leerlingen antwoorden te vinden op levensvragen, vanuit hun eigen leefwereld en geloof. De vertrouwelijke band met de levensbeschouwelijke leerkracht speelt hierbij een belangrijke rol, zodat leerlingen zich begrepen en gesteund voelen en niet het extremisme op zoeken op sociaal media.
In de lessen Levensbeschouwing kunnen de kinderen zichzelf zijn en soms in kleinere groep iets vertellen. Voor meer verlegen kinderen is dit een meerwaarde. De waarden in onze maatschappij zijn van uiterst belang, welke levensbeschouwing je ook volgt. In deze lessen wordt nog dieper ingegaan op de waarden in het leven. Het is voor elk…
Als leerkracht zedenleer weet ik soms meer over de thuissituatie van mijn leerlingen. Vaak kunnen ze ventileren over hun persoonlijke problemen, verdriet en bijzondere vragen. Ik ben ook klastitularis geweest en merk het verschil. Als leerkracht LBV kunnen we er tijd voor maken. Zo heb ik een groepje van 4 gehad met diverse thuisproblematieken. Ik…
Het verdwijnen van levensbeschouwelijke vakken zou een verarming betekenen van het onderwijs. Ze bieden een unieke bijdrage aan het ontwikkelen van empathie, kritisch denken en een breder wereldbeeld. In een diverse en complexe samenleving zijn deze vakken onmisbaar om toekomstige generaties voor te bereiden op een zinvol en samenhangend bestaan.